Neuroplastyczność a stymulacja pamięci w łagodnych zaburzeniach poznawczych

Łagodne zaburzenia poznawcze (MCI) stanowią etap pośredni między fizjologicznym starzeniem się mózgu a otępieniem, przy czym aż 40% przypadków amnestycznego MCI konwertuje do choroby Alzheimera w ciągu czterech lat. Kluczowym wyzwaniem jest opracowanie interwencji spowalniających progresję poprzez wzmacnianie procesów konsolidacji wspomnień. Współczesne badania wskazują, że połączenie treningu językowego, ćwiczeń wizualno-przestrzennych oraz mnemotechnik może aktywować neuroplastyczność, a przez to poprawiać funkcjonowanie sieci neuronalnych odpowiedzialnych za pamięć epizodyczną.

Neurobiologiczne podstawy pamięci epizodycznej w MCI

Pamięć epizodyczna, związana z hipokampem i korą przedczołową, jest szczególnie wrażliwa na zmiany neurodegeneracyjne. U pacjentów z MCI obserwuje się redukcję objętości hipokampa nawet o 10–15%. Jednocześnie procesy neuroplastyczności takie jak długotrwałe wzmocnienie synaptyczne (LTP) i angiogeneza pozostają aktywne, co umożliwia kompensację deficytów poprzez ukierunkowaną stymulację.

Badania z użyciem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) wykazały, że u osób z MCI trening poznawczy zwiększa aktywność w korze przyśrodkowej czołowej i zakręcie kątowym – w obszarach kluczowych dla integracji informacji kontekstowych. Przykładowo 12-tygodniowy program łączący ćwiczenia aerobowe z treningiem pamięci semantycznej indukował reorganizację połączeń między hipokampem a korą śródwęchową (Fan i in., 2024).

Strategie wielomodalnej stymulacji

1. Trening językowy

Programy oparte na rozwijaniu płynności werbalnej i rozumieniu złożonych struktur językowych aktywują korę skroniową oraz obszar Broki.

Obejmują:

  • ćwiczenia fluencji słownej – generowanie słów w kategoriach semantycznych (np. narzędzia kuchenne) lub fonetycznych (np. słowa na literę k);
  • analiza relacji przyimkowych – rozumienie zdań, które wymagają integracji przestrzennej i językowej (np. Połóż klucze pod książką, ale nad gazetą);
  • terapia narracji – rekonstrukcja historii z wykorzystaniem pytań otwartych (np. Jakie emocje wyrażał bohater?), stymulująca pamięć kontekstową;
  • czytanie na głos i streszczanie tekstów – wzmacnia zdolność rozumienia oraz zapamiętywania informacji, a także poprawia koncentrację;
  • udział w dyskusjach grupowych i debatach – pozwala na aktywne angażowanie pamięci oraz ćwiczenie zdolności argumentowania i logicznego myślenia.

W treningu językowym sprawdzą się publikacje z serii Pamięć, przygotowane z myślą seniorach i osobach z zaburzeniami poznawczymi.

2. Ćwiczenia wizualno-przestrzenne

Trening wzrokowo-przestrzenny wzmacnia połączenia między korą potyliczną a ciemieniową, kluczowe dla tworzenia map mentalnych.

Skuteczne techniki to:

  • układanie wzorów z tangramów – rekonstruowanie figur geometrycznych według wzoru; wymaga analizy proporcji i perspektywy;
  • synchronizacja ruchowo-wzrokowa – śledzenie obiektu poruszającego się po trajektorii kołowej lub zygzakowatej przy jednoczesnym utrzymywaniu stabilnej postawy;
  • mentalna nawigacja – wizualizacja tras na mapie z późniejszym odtwarzaniem szczegółów (np. Ile skrzyżowań mijasz w drodze z parku do biblioteki?);
  • gry i aplikacje rozwijające percepcję wzrokową – gry logiczne i zagadki wizualne pomagają w treningu spostrzegawczości i uwagi;
  • układanie puzzli i klocków konstrukcyjnych – wspomaga zdolności przestrzenne, logiczne myślenie oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Eksperyment z wykorzystaniem obrazowania DTI wykazał, że zastosowanie 8-tygodniowego treningu przestrzennego zwiększyło gęstość istoty białej w płacie ciemieniowym o 7,3% u osób z MCI (Manenti i in., 2024).

3. Mnemotechniki

Strategie mnemoniczne wykorzystują zdolność kory przedczołowej do tworzenia skojarzeń i hierarchizacji informacji.

W MCI rekomenduje się:

  • metodę loci (pałac pamięci) – przypisywanie informacji do punktów orientacyjnych w znanej przestrzeni (np. meble w salonie), co aktywuje jednocześnie pamięć przestrzenną i epizodyczną;
  • chunking – grupowanie liczb lub słów w mniejsze jednostki (np. podział numeru telefonu na sekwencje cyfr: 3 – 3 – 3), co redukuje obciążenie pamięci roboczej;
  • skojarzenia multimodalne – łączenie słów z obrazami, dźwiękami lub zapachami (np. zapamiętywanie terminu „neurolog” poprzez skojarzenie z zapachem gabinetu lekarskiego).

Badanie z użyciem fMRI wykazało, że stosowanie metody loci przez 6 tygodni zwiększało aktywność w prawym hipokampie podczas zadań pamięciowych o 18% (Manenti i in., 2024).

Mechanizmy neuroplastyczności w interwencjach multimodalnych

Kombinacja różnych modalności równolegle stymuluje multipleksowe szlaki neuronalne. Podczas gdy trening językowy aktywuje lewą korę skroniową, ćwiczenia przestrzenne angażują prawą korę ciemieniową, tworząc reprezentacje pamięciowe. Jednocześnie mnemotechniki wzmacniają połączenia między korą przedczołową a zakrętem obręczy – odpowiedzialne za kontrolę uwagi i monitorowanie błędów.

Intensywność treningu powinna być dostosowana do profilu deficytów – w MCI amnestycznym dominuje trening słowno-semantyczny, w postaci nieamnestycznej nacisk kładzie się na funkcje wykonawcze. Optymalne rezultaty osiąga się przy 3–4 sesjach tygodniowo po 45–60 minut, z integracją krótkich ćwiczeń domowych (np. 10-minutowe gry pamięciowe).

Podsumowanie

Integracja modalności językowych, wizualno-przestrzennych i mnemonicznych tworzy synergiczny model interwencji, który poprzez stymulację neuroplastyczności może opóźnić rozwój MCI w kierunku demencji. Kluczowe jest wdrożenie tych strategii na wczesnym etapie deficytów, zanim zmiany neurodegeneracyjne przekroczą próg kompensacji.

Literatura

  • Belleville, S. (2008). Cognitive training for persons with mild cognitive impairment. International Psychogeriatrics20(1), 57–66. https://doi.org/10.1017/s104161020700631x

  • Fan, M., Li, Q., Yang, T., Yang, Y., Chen, Z., Xuan, G., … & Wang, Y. (2024). Effect of Multimodal Intervention in Individuals with Mild Cognitive Impairment: A Randomized Clinical Trial in Shanghai. Journal of Alzheimer’s Disease101(1), 235–248. https://doi.org/10.3233/JAD-231370

  • Gu, J., Li, D., Li, Z., Guo, Y., Qian, F., Wang, Y., & Tang, L. (2022). The effect and mechanism of transcranial direct current stimulation on episodic memory in patients with mild cognitive impairment. Frontiers in Neuroscience16, 811403. https://doi.org/10.3389/fnins.2022.811403

  • Manenti, R., Baglio, F., Pagnoni, I., Gobbi, E., Campana, E., Alaimo, C., … & Cotelli, M. (2024). Long-lasting improvements in episodic memory among subjects with mild cognitive impairment who received transcranial direct current stimulation combined with cognitive treatment and telerehabilitation: a multicentre, randomized, active-controlled study. Frontiers in Aging Neuroscience16, 1414593.  https://doi.org/10.3389/fnagi.2024.1414593

  • Ngandu, T., Lehtisalo, J., Solomon, A., Levälahti, E., Ahtiluoto, S., Antikainen, R., … & Kivipelto, M. (2015). A 2 year multidomain intervention of diet, exercise, cognitive training, and vascular risk monitoring versus control to prevent cognitive decline in at-risk elderly people (FINGER): a randomised controlled trial. The Lancet385(9984), 2255–2263. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(15)60461-5

  • Petersen, R. C. (2016). Mild cognitive impairment. Continuum: Lifelong Learning in Neurology22(2), 404–418. https://doi.org/10.1212/con.000000000000031

  • Zimerman, M., Nitsch, M., Giraux, P., Gerloff, C., Cohen, L. G., & Hummel, F. C. (2012). Neuroenhancement of the aging brain: restoring skill acquisition in old subjects. Annals of Neurology73(1), 10–15.

O autorce

mgr Karolina Osiwała – specjalista neuropsycholog kliniczny. Od 2016 roku pracuje w Górnośląskim Centrum Rehabilitacji „Repty” w Tarnowskich Górach na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej. Prowadzi terapię neuropsychologiczną głównie z pacjentami po udarze, z chorobami neurodegeneracyjnymi i w stanie śpiączki. Współpracuje z Uniwersytetem SWPS w Katowicach i Akademią Humanitas, prowadząc zajęcia dydaktyczne dotyczące neuropsychologii i psychologii zdrowia.

Udostępnij ten artykuł:

Śledź nasze media społecznościowe

Odwiedź nasz Facebook i Instagram!

Skip to content