Aktywizacja seniorów z demencją. Pięć kluczowych zasad

Seniorzy żyjący z niepełnosprawnością poznawczą często napotykają trudności w samodzielnym organizowaniu codziennych aktywności. To na opiekunach oraz osobach z najbliższego otoczenia spoczywa odpowiedzialność za stworzenie środowiska, które będzie wspierać ich dobrostan i oferować atrakcyjne dla nich zajęcia. Aktywizacja w tej grupie osób może przebiegać na dwóch płaszczyznach: w środowisku domowym, gdzie jej organizacja leży po stronie rodziny, oraz w domach opieki, gdzie realizowana jest między innymi w formie terapii zajęciowej. Efektywna aktywizacja wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb i możliwości seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. Poniżej pięć kluczowych zasad, które powinny przyświecać temu procesowi.

1. Priorytetem jest radość seniora

W procesie aktywizacji osób starszych z zaburzeniami neuropoznawczymi nadrzędnym celem nie powinna być poprawa funkcji poznawczych. Kluczowe jest polepszenie ich samopoczucia oraz nadanie sensu podejmowanym aktywnościom. U seniorów angażujących się w czynności sprawiające przyjemność i dające satysfakcję poprawa funkcji poznawczych będzie następowała wtórnie.

Warto zatem…

  • Odejść od roli trenera funkcji poznawczych na rzecz towarzysza w zajęciach sprawiających seniorowi radość. Należy dążyć do dobrania takich aktywności, które autentycznie cieszą podopiecznego i przynoszą mu poczucie satysfakcji. W tym celu niezbędne jest poznanie historii życia seniora: informacji o wykonywanej przez niego pracy, posiadanej pasji czy preferencjach dotyczących spędzania wolnego czasu, uzyskanych bezpośrednio od niego lub od jego rodziny. Taka wiedza pomoże w trafnym doborze proponowanych aktywności.
  • Pamiętać, że ważny jest sam proces uczestnictwa w aktywności, a nie jego efekt. Nie należy korygować seniora, jeśli wykonuje zadanie w sposób odbiegający od naszych oczekiwań. Zaangażowanie i czerpanie radości z wykonywanej czynności są ważniejsze od jej poprawności. Jeśli jednak senior oczekuje informacji zwrotnej i korekty błędów, można to zrobić w sposób delikatny, unikając konfrontowania go z jego ograniczeniami.
  • Zachować elastyczność w doborze zadań, uwzględniając możliwości i zainteresowania osoby starszej. Polecenia nie powinny być ani zbyt łatwe, ponieważ mogłyby prowadzić do znudzenia seniora, ani zbyt trudne, by nie wywoływać zniechęcenia i obniżenia samooceny. Należy unikać sztywnego trzymania się programu zajęć. Ważne jest, by podchodzić indywidualnie do każdego seniora i reagować na jego niechęć propozycją alternatywnej aktywności.

2. Nadawanie sensu podejmowanym aktywnościom

Naturalną ludzką potrzebą jest posiadanie zajęcia i poczucie bycia potrzebnym. Bezczynność, brak celu i przekonanie o bezużyteczności negatywnie wpływają na kondycję psychiczną. Seniorzy z zaburzeniami neuropoznawczymi nierzadko wykazują chęć niesienia pomocy innym, jednak bywa ona ograniczana przez personel placówki lub członków rodziny – zwykle ze względów bezpieczeństwa, z oszczędności czasu lub z obawy przed ewentualnym bałaganem. Tymczasem brak angażujących zajęć może przyczynić się nawet do rozwoju depresji u seniora.

Warto zatem kierować się następującymi wskazówkami:

  • Proponowane aktywności można inicjować prośbą o pomoc, na przykład: „Mamo, czy pomożesz mi pokroić warzywa?”, „Czy pomoże mi pan dopasować podpisy do zdjęć?”. Nadanie wykonywanej czynności charakteru pomocy może zwiększyć zaangażowanie seniora.
  • Efektem zajęć może być coś, z czego senior lub ktoś inny z otoczenia faktycznie będzie chciał skorzystać, przykładowo ozdobna podkładka pod kubek lub prosta zabawka dla kota.
  • Warto włączać seniora w proste obowiązki domowe, dostosowane do jego możliwości, takie jak zmywanie naczyń, nakrywanie do stołu lub składanie prania. W przypadku niedokładnego wykonania zadania korektę można wprowadzić dyskretnie, poza zasięgiem wzroku seniora.
  • Prace plastyczne wykonane przez seniora warto umieszczać w widocznych miejscach (zarówno w placówce, jak i w domu). Może to przyczynić się do wzrostu poczucia własnej wartości i poczucia wpływu na wygląd otoczenia. Należy pamiętać o opatrzeniu prac podpisem, co ułatwi seniorowi identyfikację ich autorstwa.

3. Unikanie infantylizowania seniora

Osoby z zaburzeniami neuropoznawczymi często wymagają uproszczeń i dostosowania aktywności do ich możliwości. Niemniej są to osoby dorosłe i nie powinny być traktowane w sposób dziecinny. Aby tego uniknąć, warto wziąć pod uwagę następujące aspekty:

  • Wykorzystywane pomoce terapeutyczne powinny mieć odpowiednią dla seniorów, nieinfantylną szatę graficzną. Gry aktywizujące, takie jak puzzle czy układanki, powinny zawierać proste grafiki lub fotografie, a nie obrazki przeznaczone dla dzieci.
  • Wybierając dla seniora kolorowanki, warto sięgać po wzory dostosowane do osób dorosłych, niezawierające jednak zbyt wielu szczegółów. Dobrym wyborem mogą być na przykład proste mandale.
  • Warto zwracać uwagę, czy udostępniane materiały plastyczne nie budzą skojarzeń ze szkolnymi lekcjami plastyki. Przykładowo zamiast farb plakatowych w pojemniczkach lepiej wybrać farby w tubkach, a plastelinę zastąpić gliną samoutwardzalną.
  • Należy unikać infantylnego tonu głosu w komunikacji z seniorem, np. modulowania głosu w sposób przypominający mowę kierowaną do dziecka.

4. Zrozumienie specyfiki zaburzeń neuropoznawczych

Podstawowa wiedza na temat chorób neurodegeneracyjnych jest niezwykle pomocna w procesie aktywizacji osób z zaburzeniami neuropoznawczymi. Ułatwia efektywne angażowanie seniora w zajęcia oraz odpowiednie reagowanie na jego trudne zachowania.

Istotne informacje, o których warto pamiętać:

  • Zachowania reaktywne (czyli trudne) zawsze mają swoje podłoże i nie wynikają z samej choroby czy ze złośliwości seniora. Jeśli senior nie jest w stanie zakomunikować o odczuwanym dyskomforcie, bólu lub poczuciu zagrożenia, mogą pojawić się u niego reakcje takie jak agresja czy chęć ucieczki. Należy dążyć do rozpoznania przyczyn tych zachowań i ich eliminowania.
  • Jednym z głównych objawów zaburzeń neuropoznawczych (zwłaszcza w chorobie Alzheimera) jest deficyt pamięci krótkotrwałej. Powtarzające się pytania seniora nie mają na celu irytacji opiekuna, lecz wynikają z trudności w zapamiętywaniu nowych informacji.
  • Konfabulacje seniora, np. oskarżenia o kradzież, są częstym następstwem zaburzeń pamięci. W obliczu trudności z przypomnieniem sobie określonych informacji osoby z zaburzeniami poznawczymi mogą kompensować luki w pamięci poprzez tworzenie nieprawdziwych historii, w które same wierzą. W takich sytuacjach zaleca się nie wyprowadzać seniora na siłę z błędu, lecz stosować techniki komunikacji walidacyjnej. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
  • Senior może tracić orientację odnośnie do czasu i miejsca, w którym się znajduje. Osoby z zaburzeniami neuropoznawczymi często mentalnie wracają do czasów dzieciństwa lub wczesnej młodości, wyrażając na przykład chęć udania się do domu rodzinnego. W takich sytuacjach, podobnie jak w przypadku konfabulacji, nie należy konfrontować seniora z rzeczywistością, ponieważ może to wywołać u niego stres. Zamiast zaprzeczać, warto wejść w świat seniora – wysłuchać go, zadać pytania o dom, do którego chce wrócić, i zaakceptować emocje, które za tym stoją.

5. Okazywanie serdeczności i szacunku

Ta zasada może wydawać się oczywista, jednak kluczowe jest, aby osoby sprawujące opiekę nad seniorami z zaburzeniami neuropoznawczymi w swoich codziennych kontaktach uwzględniały:

  • serdeczne powitanie na początku spotkania i poświęcenie indywidualnej uwagi seniorowi, choćby przez zapytanie o samopoczucie;
  • pozytywną mowę ciała, obejmującą uśmiech, uważny kontakt wzrokowy (szczególnie istotny przy osobach na wózkach) oraz dotyk (np. przytrzymanie dłoni);
  • reagowanie z empatią na trudne zachowania seniora, z uwzględnieniem ich możliwego podłoża, w tym przyczyn agresji czy wycofania.

używanie zwrotów grzecznościowych (pan/pani), jeśli senior nie poprosi inaczej, oraz unikanie zbyt poufałych określeń, zważywszy na fakt, że wielu seniorów dorastało w czasach bardziej formalnych relacji.

Podsumowanie

Skuteczna aktywizacja osób starszych z zaburzeniami neuropoznawczymi opiera się na dopasowaniu zajęć do ich zainteresowań i możliwości. Kluczowe jest tworzenie atmosfery szacunku i bezpieczeństwa. Zamiast dążyć do poprawy funkcji poznawczych jako głównego celu, warto skoncentrować się na budowaniu relacji z seniorem, wzmacnianiu w nim poczucia własnej wartości oraz umożliwianiu udziału w sensownych dla niego działaniach. Każdy senior jest indywidualnością, a klucz do właściwej aktywizacji to elastyczność i ciągłe poszukiwanie zajęć, które będą dla podopiecznego źródłem satysfakcji i radości.

Literatura:

Pliszka, W. (2024). Scenariusze zajęć dla seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. 30 pomysłów na zajęcia indywidualne i grupowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

O autorce

Weronika Pliszka – absolwentka studiów filmowych oraz podyplomowych na kierunku psychogeriatria z animacją kulturową. Certyfikowany praktyk Metody Montessori Senior. Na co dzień prowadzi grupowe zajęcia aktywizujące z seniorami z niepełnosprawnością poznawczą. Autorka książki Scenariusze zajęć dla seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. 30 pomysłów na zajęcia indywidualne i grupowe.

Śledź działania autorki na profilu Senior i sens

Udostępnij ten artykuł:

Śledź nasze media społecznościowe

Odwiedź nasz Facebook i Instagram!

Skip to content