Seniorzy żyjący z niepełnosprawnością poznawczą często napotykają trudności w samodzielnym organizowaniu codziennych aktywności. To na opiekunach oraz osobach z najbliższego otoczenia spoczywa odpowiedzialność za stworzenie środowiska, które będzie wspierać ich dobrostan i oferować atrakcyjne dla nich zajęcia. Aktywizacja w tej grupie osób może przebiegać na dwóch płaszczyznach: w środowisku domowym, gdzie jej organizacja leży po stronie rodziny, oraz w domach opieki, gdzie realizowana jest między innymi w formie terapii zajęciowej. Efektywna aktywizacja wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb i możliwości seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. Poniżej pięć kluczowych zasad, które powinny przyświecać temu procesowi.
W procesie aktywizacji osób starszych z zaburzeniami neuropoznawczymi nadrzędnym celem nie powinna być poprawa funkcji poznawczych. Kluczowe jest polepszenie ich samopoczucia oraz nadanie sensu podejmowanym aktywnościom. U seniorów angażujących się w czynności sprawiające przyjemność i dające satysfakcję poprawa funkcji poznawczych będzie następowała wtórnie.
Warto zatem…
Naturalną ludzką potrzebą jest posiadanie zajęcia i poczucie bycia potrzebnym. Bezczynność, brak celu i przekonanie o bezużyteczności negatywnie wpływają na kondycję psychiczną. Seniorzy z zaburzeniami neuropoznawczymi nierzadko wykazują chęć niesienia pomocy innym, jednak bywa ona ograniczana przez personel placówki lub członków rodziny – zwykle ze względów bezpieczeństwa, z oszczędności czasu lub z obawy przed ewentualnym bałaganem. Tymczasem brak angażujących zajęć może przyczynić się nawet do rozwoju depresji u seniora.
Warto zatem kierować się następującymi wskazówkami:
Osoby z zaburzeniami neuropoznawczymi często wymagają uproszczeń i dostosowania aktywności do ich możliwości. Niemniej są to osoby dorosłe i nie powinny być traktowane w sposób dziecinny. Aby tego uniknąć, warto wziąć pod uwagę następujące aspekty:
Podstawowa wiedza na temat chorób neurodegeneracyjnych jest niezwykle pomocna w procesie aktywizacji osób z zaburzeniami neuropoznawczymi. Ułatwia efektywne angażowanie seniora w zajęcia oraz odpowiednie reagowanie na jego trudne zachowania.
Istotne informacje, o których warto pamiętać:
Ta zasada może wydawać się oczywista, jednak kluczowe jest, aby osoby sprawujące opiekę nad seniorami z zaburzeniami neuropoznawczymi w swoich codziennych kontaktach uwzględniały:
używanie zwrotów grzecznościowych (pan/pani), jeśli senior nie poprosi inaczej, oraz unikanie zbyt poufałych określeń, zważywszy na fakt, że wielu seniorów dorastało w czasach bardziej formalnych relacji.
Skuteczna aktywizacja osób starszych z zaburzeniami neuropoznawczymi opiera się na dopasowaniu zajęć do ich zainteresowań i możliwości. Kluczowe jest tworzenie atmosfery szacunku i bezpieczeństwa. Zamiast dążyć do poprawy funkcji poznawczych jako głównego celu, warto skoncentrować się na budowaniu relacji z seniorem, wzmacnianiu w nim poczucia własnej wartości oraz umożliwianiu udziału w sensownych dla niego działaniach. Każdy senior jest indywidualnością, a klucz do właściwej aktywizacji to elastyczność i ciągłe poszukiwanie zajęć, które będą dla podopiecznego źródłem satysfakcji i radości.
Pliszka, W. (2024). Scenariusze zajęć dla seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. 30 pomysłów na zajęcia indywidualne i grupowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Weronika Pliszka – absolwentka studiów filmowych oraz podyplomowych na kierunku psychogeriatria z animacją kulturową. Certyfikowany praktyk Metody Montessori Senior. Na co dzień prowadzi grupowe zajęcia aktywizujące z seniorami z niepełnosprawnością poznawczą. Autorka książki Scenariusze zajęć dla seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi. 30 pomysłów na zajęcia indywidualne i grupowe.
Śledź działania autorki na profilu Senior i sens
Odwiedź nasz Facebook i Instagram!